GroenLinks Beekdaelen zorgt voor een goed en rechtstreeks fietsennetwerk. Er worden doorgaande veilige (vrij liggende) fietsroutes aangelegd, met goede aansluitingen op busvervoer en treinstations. En er komen fietssnelwegen en/of fietsstraten, die alle wijken en dorpskernen met de belangrijkste voorzieningen verbindt en die verbonden zijn met onze naburige gemeenten. Ook de bebouwde kommen en het buitengebied worden beter met elkaar verbonden. De bereikbaarheid met de fiets en het openbaar vervoer tussen de dorpen onderling moet hierbij goed en veilig zijn. Er komen gemeentelijke fietsparkeernormen voor bedrijven en voorzieningen, zodat er voldoende fietsparkeerplaatsen zijn. De afgelopen periode zijn er diverse fietsroutes aangelegd, zoals de Beekdaelenroute en de Leisurering. De routes zijn voor toeristen en voor de eigen inwoners goed toegankelijk en lopen door onze prachtige natuur. We maken fietsen op allerlei manieren aantrekkelijker en laten onze inwoners vaker hun vervuilende auto staan.
De wensbus/belbus vindt GroenLinks een prachtig initiatief om de zelfstandigheid en de mobiliteit van onze inwoners te bevorderen binnen Beekdaelen. De wensbus is fijn als aanvulling op de mobiliteit binnen Beekdaelen, maar voor veel zaken zijn de inwoners van Beekdaelen afhankelijk van omliggende gemeenten, bijvoorbeeld voor werk, bezoek aan culturele instellingen of musea en winkelcentra (in bijvoorbeeld Heerlen, Sittard, Beek of Maastricht) en voor onderwijs (middelbare scholen, mbo’s en hoger onderwijs). Daarom dient de wensbus aan te sluiten op ons bestaande netwerk van openbaar vervoer, zodat onze inwoners hun reis kunnen plannen, ook buiten Beekdaelen. De wensbus moet voor iedereen toegankelijk worden.
We stimuleren het gebruik van milieuvriendelijke auto’s. Mede doordat GroenLinks met succes een voorstel indiende voor meer elektrische auto-oplaadpunten, zijn er nu 70 openbare punten. Deze oplaadpunten zijn ook goed verdeeld over de dorpen. We streven in de komende periode naar 150 openbare oplaadpunten, het liefst weggewerkt in lantaarnpalen, zodat er zo min mogelijk verrommeling van de openbare ruimte plaatsvindt. De daar gebruikte energie is uiteraard opgewekt met zon- of windenergie. Uiteindelijk willen we toe naar 1 op de 10 parkeerplaatsen van de gemeente Beekdaelen, die van een laadpaal voorzien wordt. Bedrijven, kantoren en winkeliers die in het bezit zijn van een parkeerterrein dienen in de toekomst (bij voorkeur) 1 laadpaal te installeren per 10 parkeerplaatsen. De gemeente ondersteunt en helpt hen om dit te realiseren. Ondersteuning en hulp wordt ook geboden aan de mensen die zelf graag een laadpunt willen maken. Het proces om het plaatsen van een laadpaal aan te vragen, wordt snel opgepakt bij de gemeente. Binnen de bebouwde kom wordt 30 km/u de norm en 50 km/u de uitzondering.
Het gehele gemeentelijke wagenpark is al overgegaan op elektrisch rijden. Ook het wagenpark van andere overheidsinstellingen gaat over op elektrisch rijden. Beekdaelen weert vervuilende auto’s. Alleen de schoonste vrachtwagens en bestelbusjes mogen de dorpen inrijden.
Het vliegtuig is de meest vervuilende vorm van transport. Wij verspillen geen overheidsgeld (uw geld) aan het regionale vliegveld Maastricht-Aachen-Airport, waar nu jaarlijks miljoenen naar toe gaat. GroenLinks Beekdaelen wil graag in gesprek hierover met MAA en de buurgemeenten over de toekomst van het vliegverkeer, omdat het beter is om met de trein te reizen naar Europese bestemmingen. Het geld dat nu vanuit de Provincie naar MAA gaat, kan beter gaan naar de ontwikkeling van betere bus- en treinverbindingen in Zuid-Limburg en de omliggende steden in België en Duitsland. De GroenLinks Beekdaelen staat hierover in nauw contact met de GroenLinks fractie in het Provinciehuis van Limburg, waar de Provinciale fractie zich sterk maakt hiervoor.