Ik ben 44 jaar en mijn oorsprong ligt in Eijgelshoven, een dorpje in de Oostelijke Mijnstreek. Sinds 2005 ben ik woonachtig in het gehucht Arensgenhout in Hulsberg waar ik samen met mijn vrouw en twee dochtertjes van één en vijf jaar woon. Een prachtige omgeving op de grens van Oostelijke Mijnstreek en het Heuvelland. Ideaal om er met familie de natuur, of met de fiets er op uit te trekken. Iedere dag is het genieten van deze natuurrijke omgeving waarin we mogen leven.
Beroepsmatig ben ik werkzaam in het onderwijs als leraar in het voortgezet onderwijs, als promovendus aan de Open Universiteit en als ondernemer bij het hervormen van onderwijsorganisaties. Mijn dagelijkse werkzaamheden staan in verbinding met op een andere manier van leren organiseren. Sinds 2013 ben ik betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van het zogenaamde Agora leren van Stichting Onderwijs Midden Limburg op de locatie Niekée in Roermond. Na de implementatie in 2014 doe ik onderzoek als promovendus naar de effecten van deze vorm van leren. Agora is een pure manier van persoonlijk leren waarbij leerlingen in staat gesteld worden om te leren vanuit hun nieuwsgierigheid. Geen selectie van leerlingen op basis van leeftijd, of intelligentie, maar gewoon laten groeien en accepteren zoals hij of zij is. Leren in een sociale context met hulp van coaches, leraren en partners zoals ouders, bedrijfsleven en maatschappelijk organisaties. Leren van, door en met de omgeving. Levensecht leren, waarbij de jeugd betrokken is bij de ontwikkeling van de eigen regio waarin ze leven en samenwerken met bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Op verschillende locaties ontstaan fieldlabs, fysieke locaties waar samen geleerd en gewerkt. Door het betrekken van verschillende groepen ontstaat er een energie die aanstekelijk is. Jongeren voelen zich verbonden met de omgeving en ervaren dat ze ertoe doen. Ze ontwikkelen zich gaandeweg tot veerkrachtige burgers, met karakteristieken die ook waardevol zijn als werkgever of werknemer. Ze hebben dan geleerd om te kunnen gaan met veranderingen en denken in oplossingen. Door juist iedereen als een uniek individu te beschouwen, wordt recht gedaan aan gelijkheid. Iets wat in 2013 nog voor onmogelijk gehouden werd, is in Roermond werkelijkheid geworden. Veel problemen die we vooral associëren met de tijd op school zijn trouwens verdwenen.
Leren is in mijn ogen iets universeels waar we dagelijks bewust of onbewust mee bezig zijn. Dat geldt ook buiten het schoolse leven. Ik zie leren als de verbindende kracht binnen Beekdaelen. Door Beekdalen te zien als lerende gemeente, met al haar verschillende kernen en inwoners. Een gemeente waarvan, in en met geleerd kan worden. Met als doel een gemeente die open staat voor samenwerking tussen diverse partijen zoals scholen, burgers, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties om innovaties te realiseren. Een gemeente die initiatief durft te nemen, in plaats van afwachten. Die gebruik weet te maken van kennis en kunde weet te faciliteren binnen en tussen de verschillende kernen. Op die manier kan Beekdaelen zich ontwikkelen tot een gemeente die de onzekerheden van de toekomst zelfverzekerd omarmt. Een gemeente waar aandacht is voor het welzijn van de inwoners, een gezonde economie, en het behoud van een leefomgeving dicht bij de natuur. Een omgeving waar de inwoners trots op zijn en bewust voor kiezen om daar te wonen en te werken. Daar hoort ook een gedrag bij. Een gedrag dat zich uit in het bewust omgaan met besluiten die effect hebben op onze directe leefomgeving op zowel korte als op langere termijn. Niet uitgaan van vanzelfsprekendheden, maar met een open blik kritisch blijven zijn, zodat ook de volgende generaties met plezier in deze regio mogen en kunnen wonen.
Vanuit Groen Links wil ik mij hiervoor inzetten.