Tijdens de begrotingsvergadering van 8 november diende GroenLinks, samen met Leefbaar Nuth een voorstel om bij de aankoop van nieuwe bloemen, struiken en bomen in de gemeente alleen nog materiaal te kopen dat geen insecticiden bevat.

Aanleiding is het voornemen van de gemeente om het aantal hangende bloembakken flink uit te breiden. GroenLinks concludeert op basis van onderzoeken van o.a. Greenpeace dat heel veel bloeiende planten die door bv tuincentra worden aangeboden, zoveel insecticiden bevat dat deze dodelijk blijken te zijn voor insecten.

Wethouder Bakker vond het voorstel sympathiek, maar te weinig wetenschappelijk onderbouwd. Greenpeace is voor hem geen serieuze wetenschappelijke partij in deze. Hij zegde toe om onderzoek te (laten) doen naar het onderwerp en hier in januari mee terug te komen naar de Raad.

Hierop hebben GroenLinks en Leefbaar Nuth het voorstel tijdelijk teruggenomen.

We zullen zeker ook zelf onderzoeken aan dragen om ook de wethouder en daarmee de coalitie te overtuigen.

Agendapunt: smartformulier Hangende bloembakken

De raad van de gemeente Nuth bijeen op 08-11-2017

Overwegende dat:

·         de proef met hangende bloembakken een succes is,

·         veel van onze inwoners positief zijn over deze bloembakken,

·         deze proef uitgebreid wordt tot 81 bakken in alle kernen van onze gemeente,

·         heel veel inwoners zelf ook in tuin, terras, en op het balkon bloemen en bloeiende struiken planten, omdat ze dit mooi vinden, maar tegenwoordig ook om iets te doen tegen de teruggang van insecten die gebruik maken van de nectar en stuifmeel die door de bloemen geboden worden,

·         de gemeente hier door het plaatsen van de hangende bloembakken ook een bijdrage aan levert,

·         naast de hangende bloembakken, op vele plaatsen bloeiende planten, struiken en bomen laat aanplanten en onderhouden,

·         de daarnaast een bijdrage levert aan de discussie rond insecten en bijen, het stimuleren en ondersteunen van deze levensnoodzakelijke dieren voor ons milieu, door het deelnemen aan het BeeHive project aan de Valkenburgerweg – Voorsterstraat,

• in onderzoeken o.a. in het bijgevoegde onderzoek van Greenpeace uit 2014, wordt geconcludeerd dat Sierplanten blijken vol te zitten met residuen van bestrijdingsmiddelen die zeer schadelijk zijn voor bijen. Omdat we de planten hebben geselecteerd op aantrekkelijkheid voor bijen, betekent dit dat bijen hun nectar en stuifmeel bij deze planten halen – en dus hoogstwaarschijnlijk gif binnenkrijgen. Mensen die vol goede bedoelingen ‘bi vriendelijke’ planten in hun tuin zetten, helpen zo onwetend mee aan de bijensterfte.”
  • Dat de bijen voorbeeldig zijn voor alle mogelijke andere insecten die hier van te lijden hebben,
  • Hetzelfde onderzoek van Greenpeace concludeert dat Sierplanten, bloembollen en bomen kunnen ook zonder insecticiden worden geteeld. Boeren en telers die agro-ecologisch werken, bestrijden plagen op natuurlijke wijze: zij bewijzen dat het kan . Overheden die de kennisontwikkeling en de toepassing van dit soort alternatieven stimuleren, dragen actief bij aan een oplossing voor de bijensterfte. In een gezonde, duurzame landbouw die ecosystemen niet beschadigt, gedijen ook de bijen het beste.”

·          http://www.greenpeace.nl/sierteelt/

Besluit:

·         het college opdracht te geven om alle bloeiende planten, struiken en bomen ook die door contractbedrijven worden geplant en verzorgt, alleen nog te betrekken van leveranciers die aantoonbaar kweken zonder bestrijdingsmiddelen,

·         Dit ook in publicaties van de gemeente bekend te maken, zodat zich ook onze inwoners hiervan bewust kunnen worden en hiermee in hun aankoop overwegingen rekening kunnen houden,

en gaat over tot de orde van de dag.

Fractie van GroenLinks en Leefbaar Nuth.