Dat er echt iets moet veranderen, was GroenLinks Beekdaelen al lang duidelijk. Niet voor niets zijn 'schone lucht' en een 'energieneutrale gemeente' speerpunten.De provincie ziet het nu ook. Limburg moet tempo maken. Versnellen. Dat gaat gebeuren, kondigt het provinciebestuur deze week aan. Binnen nu en een jaar, zo wordt beloofd, ligt er één concreet plan met daarin voor de hele provincie exact aangegeven welke maatregelen er op welke plek genomen zullen worden, met als doel te voldoen aan de nieuwe klimaatafspraken voor 2030.

Uiteraard steunen wij dit initiatief van de provicinie. Uiteraard willen wij schone lucht en een duurzame economie in Limburg. Daarom zullen we dit alles heel nauw volgen en waar we kunnen meewerken. We zullen alles in het werk stellen om de plannen zo concreet en eerlijk mogelijk te maken.

De financiële consequenties van het provincie-plan zijn nog onduidelijk. Vooralsnog is voor nieuwe grote investeringen geen geld vrijgemaakt, zegt een woordvoerder van de provincie desgevraagd. „We bevinden ons nog in de planvormingsfase.” Hierover is GroenLinks Beekdaelen van mening dat dit niet functioneert. Er zal geld bij moeten, en er zullen grote investeringen moeten plaatsvinden. De grote vraag blijft daarbij wie de rekening betaald, en voor ons is het antwoord daarop duidelijk, niet alleen de gewone burger. GroenLinks Beekdaelen blijft zich inzetten om ook hier 'eerlijk te delen'. Meer hierover in een later bericht!