De stapeling van de luchtvervuiling van MAA, AWACS, A76, Hambach bruikoolwinning, het Ruhr-gebied, de industrie in Luik, en ga zo maar door wordt steeds erger.

Dhr Jos van der Vleuten heeft ons volgende brief gestuurd:

Geachte GL'er's,

Graag vragen wij uw aandacht voor het volgende.

Wij wonen al 22 jaar in Nuth.

Binnenkort zijn de Beekdaeler gemeenteraad verkiezingen.

Waar wij ons, en naar wij vermoeden vele inwoners van Nuth (mogelijk een van u), de laatste jaren aan storen is de randstedelijke drukte van vrachtauto's en auto's op de A76. Deze verkeersader kan deze enorme drukte 24/7 niet meer aan zonder continue geluidsoverlast en uitstoot van verbrandingsmotoren. Het lijkt wel of de inwoners van Nuth op een Duitse 'Raststaette' wonen. De geluidswallen zijn niet meer geschikt anno de normen van 2020 (die bij Schinnen worden vernieuwd bij bouw van ringweg, maar die bij Nuth niet!) er ligt geen fluisterasfalt en de snelheidsnorm is geen 100 km per uur door ons dorp, terwijl inmiddels wel de gehele A79 van Heerlen tot Maastricht, rijdend door vrijwel uitsluitend groen en niet door bebouwing, aan deze 100 km norm voldoet. Dat is raar en zou in Nuth op A76 ook mogelijk moeten zijn,

Deze zaak hebben wij aan diverse instanties voorgelegd, zoals gemeente en provincie. U raadt het natuurlijk al: alles zou binnen de normen vallen. Afschriften van deze correspondentie overleg ik graag. Actuele metingen worden echter niet verricht. Dat geldt zowel voor geluidsoverlast van A76 als de luchtkwaliteit. Tot met het Wijnandsraderbos is de herrie continue te horen. Met de GL burgemeester verwachtten wij toch ander beleid en actie. Hoe zo groene en veilige gemeente met gezonde luchtkwaliteit voor inwoners en met name kinderen?

Onze vraag u luidt: wat gaat u vanuit GL daar de komende jaren aan doen? Staat dit op uw prioriteitenlijst en/of actielijst? Is dit het uitzoeken en peilen (enquete) waard voor en bij de inwoners van Nuth/Beekdaelen?

Verder constateren wij ook in Beekdaelen de enorme toename van geluidsoverlast van het zeer vervuilende vliegverkeer, met name door zgn. prijsvechters. Vliegtuigen vliegen thans vrijwel gedurende de gehele dag laag over met geluidsoverlast en uitstoot. Nog even en het lijkt wel Schiphol. Ook dat past niet bij een duurzame en natuurlijke gemeente.

Hoe voert GL actie tegen uitbreiding van vluchten op vliegveld MAA, zowel op gemeentelijk, provinciaal als landelijk niveau?

Als bovenstaande zaken niet verbeteren denken wij dat Nuth haar aantrekkelijkheid voor nieuwe inwoners en bestaande inwoners gaat verliezen.

Wij horen graag van u.

Met vriendelijke groet,