In onze standpunten onder Jeugd en Onderwijs hebben we onder andere vermeld:
Er moet een dekkend netwerk van integrale kindcentra komen, waar 'gewone' schoolse activiteiten gecombineerd worden met voor- en vroegschoolse activiteiten en naschoolse activiteiten zoals sporten, spelen en een bibliotheekvoorziening.

Van de heer Jan Hermkens voorzitter van de bibliotheek uit Nuth (namens de bibliotheken Nuth en Landgraaf/Onderbanken) ontvingen we over dit onderwerp onderstaand bericht:

L.S.

Wij hebben met veel belangstelling uw verkiezingsprogramma gelezen.

De passage over de bibliotheek en de bijdrage aan de cultuurparticipatie van de burger onderschrijven wij maar vinden hem wel erg beperkt tot de essentie.

Met name in het hoofdstuk “Jeugd en Onderwijs” wordt de rol en de taak van de bibliotheek niet genoemd. Terwijl daar toch een van onze hoofdprioriteiten ligt. Samen met de gemeente ( als opdrachtgever en partner ) en het onderwijs ( o.a. door samenwerking van leesconsulenten in de bib en leescoördinatoren op school ) bevorderen wij de leesbevordering, het leesplezier en bieden op die wijze ieder kind een toekomstperspectief met kansen op een succesvolle schoolopleiding en goede kansen op de arbeidsmarkt. Blijven investeren in een goede bibliotheek in de buurt is hiervoor een eerste stap.

Wij geven u daarom in overweging om tijdens uw verkiezingscampagne maar ook daarna de nodige aandacht hieraan te besteden.

Wilt u weten wat de bibliotheken zoal doen? Klik dan op de link onder 'Meer lezen'.

Eerste reactie van GroenLinks Beekdaelen:
Wij streven ernaar dat elke kern een eigen 'dorpsteunpunt' krijgt.
Hier kunnen overheidsinstellingen en zorginstellingen gebruik van maken, maar zeker ook de bibliotheek en verenigingen. Hiervoor worden uiteraard geen nieuwe gebouwen neer gezet, maar hiervoor worden bestaande gebouwen gebruikt.

Wij vinden dat de bibliotheek door middel van activiteiten op het gebied van leesbevordering, informatie en culturele educatie een bijdrage levert aan de cultuurparticipatie van burgers. Ze fungeert tevens als vraagbaak, adviescentrum en steeds meer als ontmoetingsplaats. De bibliotheek behoort immers tot de meest succesvolle culturele instellingen van ons land.

Er moet een dekkend netwerk van integrale kindcentra komen, waar 'gewone' schoolse activiteiten gecombineerd worden met voor- en vroegschoolse activiteiten en naschoolse activiteiten zoals sporten, spelen en een zeker bibliotheekvoorziening.