In de ontwikkelagenda Beekdaelen hebben de raden van de gemeenten Onderbanken, Nuth en Schinnen vastgesteld dat er een grote rol is weggelegd voor de inwoners van de nieuwe gemeente Beekdaelen.

Op verschillende plaatsen in het stuk is sprake van een nieuwe relatie tussen de gemeente en haar inwoners. Dit wordt deels uitgewerkt in het volgende hoofdstuk:

INVESTERINGSLIJN 1: EEN NIEUWE RELATIE TUSSEN GEMEENTE EN GEMEENSCHAP

4.1.1 De opgave

De gemeente Beekdaelen kiest voor een positionering als partner te midden van vele maatschappelijke netwerken. Daarbij moet constant rekening worden gehouden met de spanning tussen a) het gemeentelijk belang en het kernen/wijkbelang, b) het sectorale beleid en het gebiedsgericht beleid en c) de formele rationaliteit en de situationele rationaliteit. Om te kunnen inspelen op de geschetste ontwikkelingen in de relatie tussen burger en overheid zullen de gemeente en haar inwoners (inclusief bedrijven en organisaties) een (ver)nieuw(end)e relatie met elkaar gaan ontwikkelen. De ambities achter deze investeringslijn vormen de basis voor al het gemeentelijk handelen.

Die nieuwe relatie vereist actie van de burger én een andere attitude van gemeenteraadsleden, gemeentebestuurders en ambtenaren. De gemeente gaat zich inzetten om de (be)leefwereld van haar inwoners nog meer centraal te stellen en minder de (systeem)wereld van de overheid, met zijn procedures, regels en beleidsinstrumenten. Dat vraagt om nieuwe benaderingen om gemeenschap en gemeente gezamenlijk in stelling te brengen om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken.

Daarvoor bestaat geen blauwdruk. Overal in den lande worden uiteenlopende initiatieven, experimenten en methoden toegepast om de lokale democratie beter te laten functioneren. Beekdaelen kan hiervan leren, maar zal zijn eigen benaderingen moeten gaan ontwikkelen, passend bij de gemeentelijke schaal en karakteristieken en bij de vraagstukken die zich aandienen.

Het belangrijkste gedeelte in deze tekst is de laatste alinea. Beekdaelen wil een eigen lokale aanpak ontwikkelen om politiek sterk te staan in de regio. Voor GroenLinks is dit een van de belangrijkste thema’s voor de investeringsagenda van de komende jaren.

Dit wordt een uitdagend proces, omdat alle kernen hun eigen identiteit hebben, zullen behouden en daarbij intensiever samen gaan werken. Dit kan in de vorm van dorps- of wijkraden worden ontwikkeld. Het samenbrengen van mensen en experimenteren met vormen van lokale democratie zal grote inspanning en deskundigheid vergen.

Er dient naar onze mening voldoende geld geïnvesteerd te worden in deskundige ondersteuning van het proces van totstandkoming en instandhouding van lokale vormen van democratie. Wij zijn van mening dat de tijd, kennis en vaardigheden van het ambtelijk apparaat hier op dit moment niet in voorzien. Er zullen deskundigen in ondersteuning en opbouwwerk met kennis van deze ontwikkelingen in vergelijkbare dorpen gezocht moeten worden, die tijdens een aantal jaar dit proces kunnen ondersteunen.

GroenLinks stelt voor om gedurende een periode van vijf jaar een bedrag van twee ton per jaar in de investeringsagenda op te nemen. Dit bedrag zal verder onderzocht en gespecificeerd moeten worden.