GroenLinks Nuth constateert dat er op het baanvak van de A76 tussen de knooppunten Ten Esschen en Kerensheide vele (ernstige) ongelukken gebeuren.

De indruk is dat er wekelijks soms zelfs dagelijks wel een ongeluk te betreuren is op dit baanvak, vooral bij de op en afritten rond Nuth, maar ook in toenemende mate in Schinnen en Spaubeek.

Dit is al jaren een ontzettend onveilig stuk autosnelweg. Vooral door grote verkeersdruk, de bochten, hoogte verschillen en vele op en af ritten. Naar de mening van GroenLinks steekt er echter éen oorzaak er met kop en schouders boven uit. Er wordt te hard gereden! Het is volkomen onbegrijpelijk dat op een zó gevaarlijk stuk weg een snelheid van 120 km is toegestaan.

In de toekomst wil Verkeer en Waterstaat op en af ritten laten vervallen bij de komst van de nieuwe Buitenring en er zijn opnieuw ideeën om de A76 te verbreden en verleggen. Dit gaat nog jaren duren en wekelijks zo niet dagelijks gebeuren er opnieuw ernstige ongelukken. Terugbrengen van de snelheid kan in zeer korte tijd gerealiseerd worden.

Er zijn vele weggedeelten en autosnelwegen in deze provincie waar 100 km de maximumsnelheid is. De spitsstroken op de A2, de hele A79 zijn er voorbeelden van. GroenLinks kan geen enkele reden bedenken  waarom ook op dit stuk snelweg deze maximum snelheid niet terug gebracht kan worden naar 100 km per uur. Een snelheid van 80 km zou zelfs passender zijn naar ons idee. Langzamer rijden zal niet alle ongelukken voorkomen, maar wel een substantiële bijdrage leveren aan vermindering van het aantal.

GroenLinks Nuth is er zich van bewust dat de gemeente Nuth niet bevoegd is tot het nemen van verkeersmaatregelen op deze auto snelweg. Toch hebben wij gemeend het initiatief te nemen om dit onderwerp via de gemeente aan te kaarten. Want ook onze inwoners worden vrijwel dagelijks geconfronteerd met deze problematiek. Ook zij staan in de vele files, huiveren bij de zoveelste ambulance en politie die stopt op de autosnelweg en zijn slachtoffer bij een van de vele ongelukken die er plaatsvinden als zij van deze weg gebruik maken.

Wij hebben een aantal vragen.

• Deelt het college van B&W onze indruk dat er een toenemend aantal ongelukken gebeuren op het baanvak Heerlen - Geleen visa versa van de A76, dat door onze gemeente loopt.
  • Zou het college bij Verkeer en Waterstaat, district Zuid in Maastricht op zeer korte termijn willen laten onderzoeken hoeveel ongelukken er gebeuren op het bedoelde baanvak, de ernst van de ongelukken en hoe de ontwikkelingen zijn in de afgelopen jaren.
  • Zou U ons op de hoogte willen laten brengen van plannen die er zijn om deze problematiek aan te pakken en over het tijdspad dat hiermee gemoeid is.
  • Zou U bij Verkeer en Waterstaat willen informeren hoeveel ongelukken er in de tussenliggende periode tussen heden en de verschillende oplossingen van de problemen (realisatie van plannen) te verwachten zijn op basis van de cijfers van afgelopen jaren?
  • Deelt het college onze mening dat een substantiële snelheidsvermindering een snelle en effectieve bijdrage zou kunnen bieden voor de zeer gevaarlijke verkeerssituatie op bedoelde baanvak?
  • Bent U bereid dit te bepleiten bij Verkeer en Waterstaat, de wegbeheerder.
  • Bent U bereid dit onderwerp ook onder de aandacht te brengen bij de colleges van Schinnen en Beek die eveneens het betreffende baanvak van de A76 op hun grondgebied hebben.

Nuth 18-10-2017

De fractie van GroenLinks Nuth